همه چیز را درباره ویتامین ای (E) بدانید

1396/04/26 تعداد بازدید: 80
print
همه چیز را درباره ویتامین ای (E) بدانید

اگر به شما می گفتم ویتامینی وجود دارد که نقش آنتی اکسیدان بازی می کند، از آسیب رادیکال های آزاد جلوگیری می کند، به چربی های خاص بدن که برای سلامت شما حیاتی است و به طور طبیعی باعث کند شدن پیری می شود نیز کمک می کند باور می کردید؟ این ها خصوصیات ویتامین E است. سایر مزایای ویتامین E شامل نقش آن به عنوان ویتامین مهم در محلول چربی است که برای عملکرد مناسب بسیاری از اندام ها، فعالیت های آنزیمی و فرآیندهای عصبی مورد نیاز است.

مزایای استفاده از غذاهای غنی از ویتامین E میتواند شامل درمان و پیشگیری از بیماری های قلب و عروق خونی مانند درد قفسه سینه، فشار خون بالا و شریان های مسدود شده یا سخت باشد. ویتامین E تنها در غذاهای گیاهی، از جمله روغن های خاص، آجیل، غلات، میوه ها و گندم یافت می شود. همچنین مکمل آن نیز در دسترس است.

بنابراین بیایید ببینیم چگونه می توان تمام این مزایای عالی ویتامین E را با غذاهای حاوی ویتامین E و مکمل ها کسب کرد.

مزایای ویتامین ای چیست؟

  1. تعادل کلسترول

کلسترول یک ماده طبیعی است که توسط کبد تولید می شود و بدن برای عملکرد مناسب سلول ها، اعصاب و هورمون ها به آن نیاز دارد. هنگامی که سطح کلسترول در وضعیت طبیعی قرار دارد، متعادل، طبیعی و سالم است. وقتی کلسترول اکسید می شود خطرناک می شود. مطالعات نشان داده اند ایزومرهای خاصی از ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان محافظتی به مبارزه با اکسیداسیون کلسترول می پردازند. این به این دلیل است که آنها می توانند با آسیب های رادیکال آزاد در بدن، که منجر به اکسیداسیون کلسترول می شود، مبارزه کنند.

ایزومرهای توکوترینول ویتامین E سه پیوند دوگانه دارد که به دلیل توانایی آنها در کاهش فعالیت آنزیمی که تولید / سنتز کلسترول را کنترل می کند (HMG-CoA ردوکتاز) اثر مثبت بر سلامت قلب و عروق دارد. ایزومرهای توکوترینول همچنین می توانند از چسبندگی سلول جلوگیری کنند و بنابراین پیشرفت آترواسکلروز یا سخت شدن / ضخیم شدن شریان ها را کاهش می دهند. توجه داشته باشید که ویتامین E مصنوعی مزایای ویتامین ای طبیعی را ندارد. در حقیقت مقدار زیاد آلفا توکوفرول با فعالیت کلسترول دلتا و گاماtocotrienols تداخل می کند.

  1. مبارزه با رادیکال های آزاد و جلوگیری از پیشروی بیماری

رادیکال های آزاد به مبارزه می پردازند و سلول های سالم را در بدن شما تجزیه می کنند و موجب بیماری قلبی و سرطان می شود. این مولکول ها به طور طبیعی در بدن شما ایجاد می شود و وقتی اکسید می شوند خسارات جدی ایجاد می کنند. برخی از ایزومرهای ویتامین E آنتی اکسیدان قوی هستند و توانایی کاهش آسیب های رادیکال های آزاد دارند، از التهاب جلوگیری می کنند، باعث کاهش سرعت پیری می شوند و از بیماری های قلبی جلوگیری می کنند.

مطالعات نشان داده است ویتامین ای باعث افزایش ایمنی، کمک به جلوگیری از بیماری های جدی می شود. تحقیقات اخیر نشان می دهد برای افزایش ایمنی و اثرات آنتی اکسیدانی، ایزومرهای alpha-tocotrienol ، gamma-tocotrienol و به دلایل ضعیف تر، delta-tocotrienol ، بیشترین تاثیر را دارند.

  1. ترمیم پوست آسیب دیده

ویتامین E با تقویت دیواره های مویرگی و بهبود رطوبت و کشش، به عنوان یک ماده مغذی طبیعی ضد پیری در بدن عمل کرده و به پوست کمک می کند. مطالعات نشان داده اند که ویتامین E التهاب را در بدن و پوست کاهش می دهد و باعث حفظ پوست سالم و جوان می شود. این خواص آنتی اکسیدانی هنگامی که در معرض سیگار یا اشعه ماوراء بنفش نور خورشید هستید در جهت محافظت در برابر سرطان پوست مفید است.

ویتامین E و ویتامین C در برابر اشعه ماوراء بنفش و التهاب پوست به مبارزه می پردازند و می تواند در کاهش علائم آکنه و اگزما مفید باشد. ویتامین E همچنین به روند بهبود پوست کمک می کند. این ماده توسط لایه اپیدرمی پوست جذب می شود و می تواند برای درمان آفتاب سوختگی استفاده شود. آفتاب سوختگی یکی از دلایل اصلی سرطان پوست است. از آنجایی که ویتامین ای سرعت بازسازی سلول را افزایش می دهد، می توان آن را برای درمان زخم، آکنه و چین و چروک استفاده کرد. این ویتامین باعث می شود پوست شما سالم تر و جوان تر باشد.

  1. ضخیم شدن مو

از آنجا که ویتامین E آنتی اکسیدان قوی است، به کاهش آسیب های محیطی به موهای شما کمک می کند. همچنین می تواند گردش خون را به پوست سر افزایش دهد. روغن ویتامین E می تواند رطوبت طبیعی پوست شما را حفظ کند و از خشکی پوست جلوگیری می کند. این روغن همچنین باعث می شود موهای شما سالم تر و تازه تر شود. اگر حس می کنید موهایتان خشک هستند می توانید چند قطره روغن ویتامین E بر روی آن ها قرار دهید.

  1. تعادل هورمونی

ویتامین E میتواند نقش مهمی در حفظ تعادل سیستم غدد درون ریز و عصبی داشته باشد. علائم عدم تعادل هورمونی ممکن است شامل PMS، افزایش وزن، آلرژی، عفونت های دستگاه ادراری، تغییرات در پوست، اضطراب و خستگی باشد. با تعادل هورمونی، وزن شما ثابت می ماند، چرخه قاعدگی منظمی خواهید داشت و احساس انرژی بیشتری می کنید.

  1. به علائم PMS کمک می کند

مصرف مکمل ویتامین E دو تا سه روز قبل و دو تا سه روز پس از یک دوره قاعدگی می تواند گرفتگی عضلات، اضطراب و سایر علائم PMS را کاهش دهد. ویتامین E می تواند شدت و مدت درد را کاهش دهد و می تواند خونریزی قاعدگی را کاهش دهد. این کار با تنظیم متعادل هورمون های شما به طور طبیعی انجام می شود و به حفظ چرخه قاعدگی نیز کمک می کند.

  1. بهبود بینایی

ویتامین E به کاهش خطر دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن کمک می کند که علت شایع نابینایی است. به خاطر داشته باشید، برای تاثیر مناسب ویتامین E ، باید ویتامین C، بتا کاروتن و روی به مقدار کافی مصرف شود. همچنین مشخص شده است که مصرف روزانه ویتامین E و ویتامین A به مقدار زیاد باعث بهبود بینایی در افراد مبتلا به جراحی چشم لیزر می شود.

  1. کمک به افراد مبتلا به بیماری آلزایمر

تحقیقات نشان می دهد فعالیت ضد التهابی توکوترینول ها در حفاظت از بیماری آلزایمر کمک می کند. ویتامین E باعث کاهش سرعت ضعف حافظه و کاهش عملکرد در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر می شود. همچنین باعث تاخیر از دست دادن استقلال و نیاز به مراقب یا کمک می شود. ویتامین E همراه با ویتامین C خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهد.

غذاهای حاوی ویتامین E

منابع غذایی ویتامین ای vitamin-e-foods

اکثر مردم آگاه نیستند که “ویتامین E” به هشت ترکیب، چهار توکوفرول و چهار تاکوترینول گفته می شود. دریافت ویتامین E به اندازه کافی برای افراد خیلی جوان (جنین یا نوزاد)، سالمندان و زنان باردار ضروی است. توصیه می شود بزرگسالان در روز ۱۵ میلی گرم ویتامین ای مصرف کنند. موادغذایی حاوی ویتامین E عبارتند از:

  1. دانه های آفتابگردان: ۱ فنجان – ۳۳.۴۱ میلی گرم (۲۲۰ درصد)
  2. بادام: ۱ فنجان – ۳۲.۹۸ میلیگرم (۲۱۸ درصد)
  3. فندق: ۱ فنجان – ۲۰.۲۹ میلیگرم (۱۳۳ درصد)
  4. گندم: ۱ فنجان دشت، نشتی – ۱۸ میلی گرم (۱۲۰ درصد)
  5. انبه: ۱ عدد- ۳.۰۲ میلیگرم (۲۰ درصد)
  6. آووکادو: یک عدد- ۲.۶۸ میلیگرم (۱۸ درصد)
  7. کره کدو: ۱ فنجان پخته شده و کدو مخروطی – ۲.۶۴ میلی گرم (۱۷ درصد)
  8. بروکلی: ۱ فنجان پخته شده – ۲.۴ میلی گرم (۱۲ درصد)

 

© کلیه حقوق و محتوای این سایت متعلق به تبیان اداره کل تبلیغات استان فارس می باشد .استفاده از مطالب با ذکر منبع و لینک به سایت بلامانع است.
طراحی، پیاده سازی و پشتیبانی توسط اینتک